A tanulási nehézség

 2009.02.05. 06:00

Napjaink egyik slágertémája a tanulási nehézségek témaköre, de pontosan, mi is a tanulási zavar? Hivatalosan megfogalmazva: Az intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre sajátos kognitív pszichológiai tünet együttessel. A tanulási zavar társuló tünetként megjelenhet enyhe értelmi fogyatékosságnál érzékszervi sérülésnél és beszédhibáknál. Ezekben az esetekben is (specifikus) tanulási zavarról beszélünk. Sajnos azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy a tanulási zavarok nem múlnak el maguktól, kezelésükhöz szakember segítsége szükséges. A korai szakaszban felismert nehézségek - főleg a diszgráfia - jól kezelhetőek, de ha átsiklunk felettük, úgy már gyerekkorban figyelmetlenségbe, szétszórtságba, rendetlenségbe, agresszivitásba, nemtörődömségbe torkollhatnak, és ezt az állapotot már nehezebb korrigálni.

Sokszor már mi magunk, szülőként megalapozzuk a gyermekeink teljesítménnyel, tanulással kapcsolatos ellenérzéseit. A legjobb szándéktól vezérelve egészen fiatal korukban - az óvodában, vagy még előtte - erőltetjük a különböző intellektuális teljesítményeket. Az óvodás gyerek éretlen idegrendszerét szinte megoldhatatlan feladat elé állítják az ilyen próbálkozások. Nincs stressz keltőbb helyzet egy gyerek számára, mint teljesítményével elégedetlen, ideges vagy erőszakos szülő, nagyszülő, nevelő. De még csak mérgesnek sem kell az anyukának lennie ahhoz, hogy lelki sérüléseket okozzon gyermekének. Bőven elég a gyerek számára az a tudat, hogy nem tudott megfelelni valamilyen elvárásnak. Azok a gyerekek, akik kudarcélményeiket nehezen tudják kezelni, sajnos belekerülnek a lesüllyedés spiráljába, ahonnan már szinte lehetetlen sérülésmentesen kikerülni...

A gyermekek körében végzett szakvizsgálatok kimutatták, hogy az iskolai kudarcok egyik gyakori oka az olvasás zavara- a diszlexia. Több funkció együttes, egymást segítő működése szükséges az írott beszéd felismeréséhez, a szavak jelentéstartalmának értelmezéséhez, megértéséhez.

Az írás zavara, felismerhetősége már nem olyan egyértelmű, a diszgráfia vizsgálatakor az írás vizuomotoros diszfunkciója a meghatározó, a betűk felismerhetősége, a téri elrendezése, a szöveg leírásának kivitelezési sebesség... mind-mind árulkodó, valamint az írásban megjelenő hibatípusok, helyesírási problémák, mondatszerkesztési nehézségek, a nyelvtani ismeretek alkalmazása avagy nem megfelelő alkalmazása is utalhat e problémára. A felsorolt területek érintettsége külön is felismerhető, előfordulhat, de többször kombinált fellépésük jellemző. Mint gyakorló anyuka a korai felismerés fontosságát emelném ki! Külön csoportokba gyűjtöttem, mire kell a szülőknek, óvodapedagógusoknak odafigyelni, mik lehetnek az árulkodó jelek! Fel kell figyelni rá, diszlexiára utalhat: ha a gyerek nem képes a figyelmét irányítani; ha az 5 – 10 perces munkavégzés szinte lehetetlen számára. Ha gyenge a ritmusérzéke, ha hallási differenciálása bizonytalan, ha irányzavara, térbeli tájékozódási problémája van, valamint rajzoláskor a papíron jobbról, balra tölti ki a teret, illetve nem egyértelmű a lateritás kialakulása. Szaksegítséget kell kérni, ha felcseréli a szavakat : pl. lát/tál vagy kép/pék, rokon/koron...

Diszgráfiára az utalhat ha a gyerek nem szívesen rajzol, a rajztevékenysége, munkáinak minősége elmarad az életkori szintjétől. Nehezen alakul a helyes ceruzafogás és tükörképes elemek jelennek meg a rajzain. Előfordulhat, hogy a tanuló írás közben még a fejével, lábával, nyelvével is ír. Együttmozgás tapasztalható, lelassult az írástempója. A gyerek háromujjas fogással, görcsösen tartja a ceruzát, mereven, egyenetlenül ír, szakaszos és a betűkapcsolása nem pontos, valamint írás közben a diák nem képes vállból irányítva vezetni a karját.

A harmadik csoportba a számolási nehézséggel küzdők tartoznak (diszkalkulia) . Ehhez a tanulási zavarhoz viszonylag kevés szakirodalom van. A kutatók figyelmének körébe az intellektuális működések közül ez került elő a legkésőbb. Sokáig az egyéb működési zavarok következményeként, annak okának tekintették majd a pedagógiai kutatások azt állapították meg, hogy a természetes szám fogalom kialakulásának szakaszában történő elakadás miatt lépnek fel. A gyerekek számolási, számlálási készségei eltérőek az iskolába lépéskor, néha szélsőségesen nagyok. Fontos, hogy a gyerekek egyéni eltéréseihez igazodni kell, csak differenciált foglalkozások tartásával lehet előre haladni. A segítségadást az óvodás korban kell elkezdeni, majd az iskolás korban is folytatni kell. Ahhoz, hogy a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek is teljesen be tudjanak illeszkedni társadalmunkba, együttes összefogás szükséges, szerencsére a szakemberek, egyre több olyan nagyszerű megoldással is előhozakodtak, mely hatékony segítséget jelenthet. Ezek egy része az interneten is fellelhető: a varazsbetu.hu honlapon vagy a Alapozó Terápiák Alapítvány honlapján és úgy gondolom, egyre több ilyen alapítvány és szaksegítség kezdi meg működését...Kérek minden szülőt, figyeljen jobban gyermekére, ne követeljen túl, ne akarjon „kis zsenit”, egyszerűen, szeresse csimotáját, mindenféle botlásával, esendőségével, hibájával együtt, hisz mi sem lettük tökéletes felnőttek és bevallhatjuk gyermekként sem futotta mindenből a maximumra! Nem Én, nem MI olvastunk a leggyorsabban, sőt matekból sem mindig jött ki a végeredmény... De mára belátjuk, nem ezen múlik a boldogságunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://gabtun.blog.hu/api/trackback/id/tr75922440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BigOne 2009.02.05. 15:17:16

Társadalmunk jelentős elmaradásokkal küzd azon a téren, hogy egyáltalán elfogadja ezeknek a betegségeknek a léetzését.
Sajnos nagyon sokáig maguk a pedagógusok is tiltakoztak az ellen, hogy ezek léteznek. Egyre több pozitív pédával találkozni, ez üdvözlendő mindenképpen. Így a szülők is jobban állnak a problémához, mert képesek stakszerű irányt találni a megoldáshoz, nem csak erőltetik tovább a gyereket, ami sok - vagy majdnem minden - esetben csak rosszabbá teszi a gyerek tanulási képességeit.
süti beállítások módosítása